Čarodějky ze Salemu

Čarodějky ze Salemu

Překlad: Kateřina Hilská
Režie a úprava: Juraj Deák
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Marta Roszkopf

Dramaturgie: Jan Vedral
Hudba: Vladimír Franz
Pohybová spolupráce: Eliška Vavříková Petr Nůsek

Herecké obsazení:

Elizabeth Proctorová: Andrea Elsnerová
John Proctor: Tomáš Pavelka
Ctihodný kněz John Hale: Denny Ratajský
Ctihodný kněz Parris: Ivan Řezáč
Giles Corey: Svatopluk Skopal
Abigail Williamsová: Jana Kotrbatá
Mary Warenová: Tereza Terberová

Mercy Lewisová: Šárka Vaculíková
Místoguvernér Danforth: Igor Bareš
Soudce Hathorne: Otakar Brousek ml.
Thomas Putnam: Jiří Plachý
Paní Anna Putnamová: Eva Režnarová
Francis Nurse: Jaroslav Satoranský
Rebeka Nurseová: Regina Rázlová

Tituba: Andrea Černá
Betty Parrisová: Veronika Divišová
Zuzana Walcottová: Martina Šindelářová / Anna Klausnerová
Ezekiel Cheever: Marek Adamczyk
Biřic Herrick: David Steigerwald
Spoluúčinkuje mimický sbor DnV

Termíny představení:

Název představení Datum představení
Název představení Datum představení Začátek představení Volná místa Nákup vstupenek
ČARODĚJKY ZE SALEMU 07/06/2019 19:00 310

O představení:

O hře

(The Crucible)

Slavná hra klasika moderního amerického dramatu byla v Divadle na Vinohradech poprvé uvedena v roce 1961 jako poměrně čerstvá novinka. Hra pojednává o skutečných historických událostech, k nimž došlo na konci 17. století v americkém Salemu (Massachusetts) osídleném puritány, hledajícími ve své náročné víře zdroj síly proti obtížným životním podmínkám. Salemský případ honu na domnělé čarodějnice je ojedinělým projevem inkvizičního procesu v Americe na úsvitu její demokracie. Příběh zfanatizovaných dívek, kterým bylo dogmatiky dopřáno sluchu, a svými udáními o domnělých stycích s ďáblem pak držely v šachu celou obec, byl mnohokrát zpracován. Millerova hra respektuje historické okolnosti, je však výrazným apokryfem směřujícím k úvahám o nebezpečí, které představuje zneužití demokratických institucí populisty a fanatiky. Napsána byla v první polovině 50. let, v letech politických procesů v obou částech světa, rozděleného železnou oponou. Miller sám byl vyšetřován neblaze proslulým Výborem pro neamerickou činnost.
Ačkoli se i okolnosti vzniku hry staly součástí zdánlivě překonané minulosti, hra se v poslední době stále častěji vrací na evropská jeviště. Emocionálně silné příběhy jejích hrdinů, jejichž soukromé životy se rozpadají pod dogmaticky stupňovaným tlakem společenství, a kteří prohrávají svá mravní dilemata ve snaze zachránit život svých blízkých, i dnes vzruší každého citlivějšího diváka. Pojmu „hon na čarodějnice“ (i pod tímto názvem byla hra uváděna) rozumíme dnes asi lépe než naši předkové, veškeré historické vědomí nás však před nebezpečím fanatismu, rozdělujícího lidskou pospolitost na „naše“ a „cizí“, nedokáže ubránit. V časech, kdy pociťujeme ohrožení našeho způsobu života a uspořádání společnosti, je proto namístě znovu prožít příběh hrdinů Millerovy hry.
„Z dobrých, ba vznešených úmyslů vytvořili salemští společenský řád, směs státní a náboženské moci, jejímž úkolem bylo udržovat obec pohromadě a bránit nesvornosti, která by je vystavila zkáze od hmotných či ideologických nepřátel. Došlo ale k tomu, že řád utlačoval lidi tíživěji, než vyžadovala domnělá nebezpečí. Honem na čarodějnice se pak zvráceně projevila panika, které propadly všechny vrstvy, jakmile se vážky vychýlily k větší osobní svobodě. Salemská tragédie vznikla z tohoto paradoxu, pod jehož vládou stále žijeme a který nedokážeme vyřešit.“ Tolik Arthur Miller v roce 1953. A my dnes?

Premiéra 20. 12. 2017

Představení není vhodné pro děti do 12 let.

Délka představení: 160 minut

Fotogalerie: